أحنا الغلطانين علشان زرنا جيجى

أحنا الغلطانين علشان زرنا جيجى

مساء الورد والنرجس والفل والياسمين على حبايب قلبى الغاليين

ربنا يجعلهم دايما سعداء وفرحانين وبرمضان والصيام متهنيين ومبسوطين


حدوتى اليوم لاتتحكى ولاتتوصف...هذا ماحدث فى عزومه جيجى

وانا بعتذر لها كتير أحنا الغلطانين


قررنا نحضر عزومه الفطار فى منزل جيجى وخاصه اننا سنجتمع مع أعز الاصدقاء...أبتدوا ولادى يجهزوا


سفاجا ابنى المشاغب خرج من غرفته وفى أيده كيس كبير سألته معاك أيه قال: انا حاقابل رامى هناك وحنلعب بلاى ستيشن بدل مانقعد كده مانعملش حاجه


يابنى ماينفعش احنا رايحين نلعب ولا نتكلم مع بعض....رد : لالالالالا ده اتفاق مع رامى


واخيرا خرجت أبنتى الصغنونه من غرفتها ما هذا الجمال والاناقه...وجهت لها رآى بعد الفطار انتى والبنات تدخلوا المطبخ وتنظفوا وترتبوا المطبخ


نظرت لى بغضب :لالالالالالالالالا ماينفعش ملابسى وأناقتى ...لالالالالالا ادخلى انتى مش صاحبتك


يابنتى ماينفع انتم صغيرين والمفروض تساعدونا ومعكِ عاشقه وشهد وايمان حتخلصوا بسرعه


وأخيرا خرج الاب : سيبى العيال براحتهم دايما أوامر أوامر.....يالا بينا


وصلنا لجيهان وكان اللقاء جميل مع كل الاخوه والاحباب والسفره عامره بكل ماتشتهى الانفس وضحكاتنا تملأ بيتها الجميل


بعد الفطار اللى حصل وصل.....زوجى ذهب للصلاه مع جميع الرجال...وابتدينا نجلس الكبار نتسامر ونتناقش فى العزومه وتركنا الشباب والشابات


وفجاءه سمعت صوت ......أبنتى الغاليه كسرت الاطباق الصينى جميعا ....يالهوى وبتتشاجر مع البنات وابتدت الاتهامات


يالهوى سمعت صوت آخر...ابنى ورامى ومحادثه غير لائقه لان رامى كسبه وبمنتهى الغضب شد فيشه الكهربا حدثت قافله


جيهان وجهها أحمر وشغلت الكهربا وكان زوجى وصل وقال شكرا رمضان كريم وخرجنا بسرعه


قبل ماتحكموا عارفه ان ولادى غلطانين ....وبعتذر لجيهان مره أخرى


هناك 18 تعليقًا:

  1. mgamalgad

    الحمدلله اني كنت فى الحمام


    ههههههههههههههههههه

    رمضان كريم

    ردحذف
    الردود

    1. هههههههههههههههههه

      طيب قول نصيحه بدل ماتتهرب كده كل مره

      ماشى يامحمد طيب لو كنت مكانى حتعمل أيه؟

      حذف
  2. nora medo
    انا مش عارفه يا ماما انا غلطانه فى ايه ايمان وشهد هما الى كسره الاطباق مش انا


    وبعدين انتى عارفه انى بحافظ على قدومى فكنت وقفه بعيد


    عايزه تقولى على حد غلطان يبقى ابنك عشان هو كده اول لما يخسر فى اى لعبه


    يتخانق ويزعق ويعمل مشاكل دة المفروض تحبسيه فى البيت ومش توديه فى حته معاكى


    وبعدين لو عايزه تقولى ولدى غلط قولى قولى ابنى هو الغلطان انا مليش دعوه

    ردحذف
  3. ورده الياسمين


    أنا لو منك يا أنوش ماتخرجيش بيهم عند حد دول مشكله

    دول يابنتى عايزين دوره فى الاتيكيت عند زياره أحد

    عاقبيهم بحرمانهم من التلفاز والنت لمده أسبوع وهما حيسمعوا الكلام

    تحياتى

    ردحذف
    الردود
    1. nora medo

      ايه دة

      يا ورده انتى بتهدى النفوس ولى ايه


      وبعدين لو سبتنا لوحدنا وخرجت هيه هندهول الشقه ونعد نتخانق


      الحل تخدنى انا وتسيب اخويا

      حذف
  4. عبده
    انا قلت لك الف مرة

    زى ما بنحبب اولادنا فى زيارة الأصدقاء
    وصلة الارحام
    لازم نعرفهم ونعلمهم اداب الزيارة
    لازم يعرفوا اننا لما نزور حد
    لازم يكون فى هدوء وادب واحترام
    نحترم المكان ..
    ونحافظ على الحاجات الموجوده فيه
    ونحترم اصحاب المكان
    لأن الزيارة دى عشان نقوى العلاقات اللى بينا
    مش عشان نختلف مع بعض
    ونزعل عشان لعب العيال

    لكن اعملك ايه
    انتى بتدلعى العيال اكتر من اللازم

    حيرتينى وجننتينى ياشيخة

    ردحذف
    الردود
    1. nora medo

      ايه يابابا دة ماما دى بتدلع ايه بس


      دى طول النهار تزعق


      عايزها تعمل فينا ايه اكتر من كده

      حذف
    2. عبده
      ماما بتدلعكم قوى يانورا
      وانا بفهمها كتييييير
      ان لكل شىء له حدود
      واى شىء لو زاد عن حده
      يتقلب ضده
      وهى دلعتكم بالقوى كمان
      بس انا لازم اخد موقف منها
      ولازم الحقك انتى واخوكى
      قبل ما دلعها ده يضركم
      ولازم نستفيد من زيارة طنط جيجى
      ونعرف ان عشان الزيارات الجميلة دى
      تكون بفايدة وتزود الترابط والمودة
      يبقى لازم نتعلم ( أداب الزيارة )
      منها ان لازم يكون فيه
      اتفاق سابق على موعد الزيارة
      ويكون الموعد ده مناسب للطرفين
      وكمان من الأفضل تكون
      مدة الزيارة مش طويلة
      وكمان العيال الشقية والعفريتة
      اللى زيك انتى واخوكى
      لازم ننبه عليهم انهم يكون هادين وشاطرين
      ويسمعوا الكلام
      ******
      وكفاية كده عليى النهاردة
      ياابنتى الغالية
      يا
      نور حياتى


      حذف
  5. الله الله الله

    أنا شايفه كلكم جيتم عليا واتهمتونى انى مدلعاهم

    هو انا لوحدى اللى بدلعهم.....ما والدهم أيضا شريك معى

    لكن وقت الاخطاء انا الوحيده اللى اتهم بالدلع

    ياربى ما أجد حد ينصفنى من هذه الاسره

    ماشى ياراكز.....أهرب واقول ماليش دعوه

    شكرا ياورده على النصيحه ....وشكرا لمشاركتك

    ردحذف
  6. انين الحزن

    هههههههههههههههههههههه
    بس والله انا مش ليا دعوه
    انا مش كسرت حاجه

    يمكن يكون محمد لما النور قطع فكرنفسه كان فى الحمام
    وهو كان فى المطبخ
    وكسر الاطباق

    ردحذف
  7. RMAHMOUD
    وانا اول ما النور قطع فضلت قاعد فى مكانى مش اتحركت خالص والله

    ردحذف
  8. جيهان خليل
    ياااااااأنوووووووووش

    أنا مش عايزا أتدخل فى الموضوع من وقتها والله خايفة يقولوا ... جيجى زعلانة عشان الأطباق اللى اتكسرت ... هههههه .... ولكن خلينى أوجه رسالة ... لكل بناتى الحلوين وأولادى الغالين ...




    الوالدان..وما أدراك ما الوالدان

    الوالدان، اللذان هما سبب وجود
    الإنسان، ولهما عليه غاية الإحسان..

    الوالد بالإنفاق.. والوالدة بالولادة والإشفاق..

    فللّه سبحانه نعمة الخلق والإيجاد..

    ومن بعد ذلك للوالدين نعمة التربية والإيلاد..
    تحياتى وتقديرى للجميع

    ردحذف
    الردود

    1. معلش ياجيجى الجميع ألقى التهم على بعض وضاعت الحقيقه ...لكن المحصله ضاعت الاطباق

      بجد بجد يا أولادى لازم تتعلموا أداب الزياره وأننا فى بيت أحد لازم نكون مؤدبين ومانعملش حاجه تغضب صاحب البيت

      بعتذر ياجيجى وحابحث عن اتيكيت الزياره واعلمها لهم

      حذف
  9. سفاجا
    على فكرة ان هقول الحقيقة

    ان كانت بلعب بلي استشين
    واختي نورا داخلت وقعت العصير
    اللى كانت بشربه راحت طالعه جري على المطبخ وانا كانت بجري وارها راحت داخلت المطبخ بسرعة علشان خايفة
    مني بدل مااضربها راحت وقعت كل الاطباق
    هههههههههههههههههههه
    وبعد كده راحت راجعت تاني على الغرفة اللى كانت بلعب فيها وراحت شلة الفيشة

    ردحذف
  10. nora medo
    انت بريئ انت يا ختى كميله


    ايه ياض انت


    انت هتتبلى عليا ولى ابه


    والله كداب انا مجتش جمبك


    ولى كسرت حاجه

    ردحذف