انا مصر - ديوان غزل وحنين الادبى

انا مصر - ديوان غزل وحنين الادبى




انا مصر
دمي عربي واسمي مصر
باحكي حكايتي اليوم والامس
من قبل ماقول حتي عليها
تلاقوهاواضحه وضوح الشمس
علي ارضي حتلاقوا أمان


انا مصر بإسم الرحمن
نزلني ايات في القرآن
بتعلم للعالم درس


انا مصر قويه انا قادره
علي اي خداع ولا مؤامره
انا باقيه دالوقتي وبكره
واللي يخوني جاحد لص


نفسي بقي احلامي تحقق
وماشفشي ناسي بتفرق
ويكونو ثابتين علي مبدأ
ممنوع خاين هنا يندس




امتي ألاقي الناس أحرار
والليل بقي يطلع له نهار
ولايبقي حوليا حصار
داللي يخاف بالخوف ينطص


ليه بقي تبقي الخلق معانده
والدنيا علي عندهاشاهده
داللي يشوف الظلم ويرضي
قلبه يموت جواه الحس


امتي حترجع لي امجادي
واقدر أحوط علي أولادي
ويقولوا للي بيعادي
حاسب هنا ممنوع اللمس


نفسي أشوف الناس مجتمعه
ويا خشوعها تبان الدمعه
وعددها في صلاه الجمعه
بيزيد في الفجر ولا يخس


نفسي نكون كلنا ايد واحده
تجمعنا الأ ديان بالوحده
ولا نحتاج من حد مساعده
دول عاوزين ياكلونا وبس


بسأل كل بعيد وقريب
امتي جراحي تروق وتطيب
دانتو معاكوا هلال وصليب
قالو كتير وانتم ليه خرص


قوموا وقولوا الدين لله
جرحي وجع بيزل الاه
ويا امانكوا عيشوا حياه
لو حتضحوا كمان بالنفس


ولإمتي ساكت ياسكوت
تايه كده عايش ملكوت
وانت شهيد ماتخفش الموت
عايش والكون اسكت هس


يلا بقي إعلي يا ايمان
اللي معاه رب الاديان
خطوته تبقي بكام فدان
بس ماتمشوش بقي بالعكس

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق