زعلان....بقلم ناجى أنس - منتديات غزل وحنين

زعلان....بقلم ناجى أنس - منتديات غزل وحنين



زعلان



بصراحه زعلان من نفسي
علشان مكتبتش اللي ف نفسي
زعلان من نفسي بجد
علشان مكتبتش اللي في نفسي
لغايه دالوقت

انا زعلان ان انا ما كتبتش فيكي
إلا ألف ديوان
دانا لسا مخلص فيكي كلام دالوقت
ومن كتر ما انا بقلبي
وروحي وعقلي إشتقت
حنين وحنان
حاسس ان انا ماكتبتش
ولاقلتش منك عنك من زمان

انا زعلان علشان
ماكتبتش حاجه جديده
هما شويه دواوين
وف كل ديوان
أكتر من ألف قصيده
كتبت حروفها بالراحه
بكل صراحه وراحه
عشانك كلك علي بعضك
قلبك حب وطيبه غريبه
مساحه رهيبه وراحه لسماحه
باكتب ليكي في كل ديوان
أكتر من ألف وميت صفحه
ياطهره وحره ياباينه بشمس
شعاع بيقول للدنيا أنا صابحه
تحكي حكايه وآيه طله عليكي
بنور بيحن وحنان بينو لندي
بيصبح ويمسي علي اسلام
حاضن إنجيل بمحبه ويا سلام
في آياتها صريحه مريحه وواضحه
بتكشف عنك عن سرك
عن ليلك نيلك قمرك
سر بجد وسحر يطمن قوي وبيشفي
بلسم لجراحي وألمي
دوايا لوميت مليون ألف دوايه حبر
لقلمي ماتكفي
حتي لو كل دوايه تكفي تمللي
اكتر من أكبر نهر
كل اللي كتبته فيكي يادوب
كام صفحه
بادوب في حروفك في بعادي
كإني باشوفك بدر قصادي
بس باحس بحيره علشان
شايفه في حاجات وحاجات تانيه
مش زيها يمكن دا اللي شاددني ليكي
انك الحاجه وعكسها
شابه وكبيره فى هوايا
شتايا وصيفي واجمل جو
سكر طعمه بطعم الشهد
عسل ابيض واسو
د الشئ نفسه وعكسه
أم وبنت النظره ليها تسر
اخت وعمه وخاله وست وبكر
حزن و فرحه في صفحه
كلامها مر وحلو
بألف أكتر من ألف وميت مليون سطر
وده كله مش بيكفيكي
يانعمه وصفحه واضحه
وفيها السطر بألف من دقات قلبي
اللي بيكتب هو بنفسه
أصل انا قلمي في قلبي بينطق
إحساس الكلمه نغمه لحنها أجمل عنوه
مش حيكفيني ان انا أكتب فيكي
دهر آسف ليكي يا ام الصبر
ما أنا دورت في كل بحور الشعر
عمر وعمر وأكتر من عمر الدنيا بمليون عمر
مالقتش كلام يساويكي ياغاليه وأكتر من أكتر غاليه بغاليه كلام في خواطري
قلته بخاطري وبالأمر

فماتزعليش مني ياأمي
ماانا مش حاقدر أكتب أكتر فيكي لما أموت
دانا نفسي أعيش علشانك وافضل أكتب
وأكتب دواوين تمللي العالم منك
لوفكرت إني أوزعها تكفي ان الناس
تفضل تقراها من اول ماتشوف الدنيا
لغايه ماتروح منها ويروح منها
أي جروح وألام
ماتزعليش ياحبيبه ياطيبه
علشان باحلم بس ان انا بعد ما أموت
أكتب ليكي مانا كل اللي كتبته
فيكي حيعيش بالصوره والصوت
اللي بيفضح احساسي لناسي
احلي فضيحه بطعم العسل
الصافي و التوت
كده بقي هما حيعرفوا سرك فيا ياعنيه
و ان أنا فيكي بجد حقيقي يانعمه باموت0

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق