الحمد لله على كل حال

واحد شكله ابن ناس كده راكب عربية نضيفة نده عليا روحتله ، لقيته عايزني اجيبله حاجه من محل ، إفتكرته متكبر ، انا إدايقت جدا .بس هو لما شاف الانفعال بتاعي عليه شاورلي ع رجله المقطوعة .. انا اتصدمت وكنت محرج جدا ..

واحد كان راكب عربيه همر ، وبيهدي عند مطب سمع واحد ف الشارع بيقول لصاحبه ادي الناس اللي عايشه مش احنا اللي حظنا هباب .. الراجل وقف ونزله وقاله : ان عندي فشل كلوي وكليتي بايظه تاخد العربية وتديني كليتك ؟؟ قاله لا .. قاله :طب انا مبخلفش تاخد كل ثروتي وتديني عيل من ولادك ؟؟ قاله : لا طبعا ،، خليك ف شيلتك ياعم ده انا عيشتي احسن منك ..

هو ده الشرح المبسط لقول الله تعالى ” إن الإنسان لربه لكنود ” يعني يعدد المصائب وينسي النعم .. يبقي نفسه ف الحاجة ويدعي ليل نهار ولما تجيله
” مر كأن لم يدعنا الي ضر مسه ” ..

مراته اللي بيشتكي منها كان هيموت ويتجوزها ، بيشتكي من زن الولاد ودوشتهم كان هيموت ويسمع كلمه بابا ، قرفان من الشغل وقلة المرتب كان قبلها بيوصي الف واحد على اي شغل والسلام .. ولو تعب يوم ينسي انه كان بصحته سنين
” إن الإنسان لظلوم كفار “..
كل واحد وخد حقة في الدنيا 24 قيراط
فاحمدو الله علي نعمة عليكم
الحمدلله كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق