رباعيات الأحزان (( أنا مصري ))

 

رباعيات الأحزان (( أنا مصري ))

 

الشهامة والرجولة
والقلوب الطيبين
رغم كل صعاب حياتهم
العيون متبسمين
كل يوم بيعدي بيهم
بالأمل متمسكين
والحياه رسمه في وششهم
شوق ماليهم بالحنين
مصري أيوة أنا مصري
تاريخ بتحكية السنين
والحياه والدنيا عرفة
يعني إيه مصريين
كل فاس في الأرض يزرع
يبني جيل من بعدة جيل
مصر جوة قلوبنا سكنة
هنغلي كلمة مستحيل
طول ما إيدك ماسكة إيدي
والهلال ويا الصليب
مصر هتبقي في حته ثانية
وكلنا مجماعين
مصري أيوه أنا مصري
جندي واقف على الحدود
بدمي أروي تراب بلادي
فداكي كل شئ يهون
الأذان يعلي ومصحف
في الأدين سبحة ومسك
والتاريخ شهاد ويحكي
علي البطولة في كل شبر
النخيل ترسم حددها
والهرم شمس الأصيل
واللي يشرب نيلها يرجع
أرضها لو غاب سنين
مصري أيوه أنا مصري
وأفتخر رافع جبيني
لوني أسمر لون ترابها
نورها كحل رمش عيني
كلمات الصدق
فارس الليل الحزين
محمد عطية محمد
30/10/2023
لا يتوفر وصف للصورة.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق