قصيده اخر حروف بقلم الشاعر بسام فوزى - منتديات غزل وحنين

قصيده اخر حروف بقلم الشاعر بسام فوزى - منتديات غزل وحنين

 
قصيده اخر حروف بقلم الشاعر بسام فوزى

























قصيده اخر حروف













يا كلمه من كلام الروح

يا لحن أتغنى فى صدرى

يا ضحكه قلب مفرحشِ

يا عارفه قصتى وصبرى

يا نور هفضل بخطى عليه

وأيد تمسح لقلبى عنيه

وموال الليالى المر

فبعدك وقتى موش هيسر

يا نور الفجر فى عمرى

يا بحر أحكى لها القصه

واشرح ليها الآحوال

وعرفها انى اكيد دايب

وضهرى مال من الآحمال

ومهما كنت أنا غايب

اكيد راجع وعمرى ما كنت م الآندال

ولو تاه الجسد ف بلاد

روحى فروحك

وهسهر اداوى ف جروحك

ولون دمعتك بجواب واغنى نشيدى لعيونك

منا عاشق ومجنونك يا بحر ما تحكى وتفضفض

مفيش اغراب ده احنا حبايب





أنا برده هعيش محتار

هفارق صحبتى والدار

هلم كل أحلامى فشنطه قماش

واشعارى اللى لسه قلمى مكتبهاش

يارب تعبت مفيش بعدك حياه تتعاش

هسيب ارضى هسيب السكه والمشوار

يفوت ليلى وبتحروق فى وسط النار

وسايب تار مينفعش يا ناس يتساب

هودع امى والآحباب

وموش عارف راح ابكى على حظى القليل

ولا على الشوق الى راح يفرمنى فرم

انا برده هعيش محتار ما بين جسدى وبين روحى

ما بين وطنى واحلامى وبين حقى وبين التار

هبطل أروح معاكى هناك هبطل الف فشورعك

وأبات اصطاد على نيلك اكيد هفضل أغنيلك

غناوى حزينه توجعنى وغناوى فرح يارب ما اكون اداه للجرح

هروح أفرش بقايا العمر

ف صحارى الناس

راح ابنى ف ارض موش ارضى

راح افقد معنى الآحساس يمكن تكون يا حبيبتى دى اخر حروف

معرفش ليه كتبت الكلام ده منتى عارفه الظروف

يمكن عشان محوطنى خوف لتفكرىى انى انا سايبك

ببعد عشان اقترب منك بهدى اليكى اخر حروف



انا زيك وهمى كبير

وعقلى ليكى انتى اسير

وحاسس ب اللى جواكى

انا شواف ومين قالك

عليا ضـــــريــــر.

وعارف أنها مأساه

حلمت اعيش فحض الليل

معاكى حياه

ولكن قسمتى ومكتوب

اعيش مشتاق ودايب دوب

واعيش بعدك حياه بروحين

اكيد قلبى انفلق نصين

اكيد مفيش فينا جناه

عارف انها مأساه



اكيد بكره شايل تغير

يعود لبلاده تانى الطير

ويبنى عش لوليفه

اكيد ربك هيرزق خير



الغربه صعبه وصعوبتها فوحدتها

وصمت طويل مفيش ضحكه من الغالى

يخلى الدنيا تحلالى ..ولا مقابله ولا ورده

ولا كلمات ..يدوب منها الحديد ويفك

مفيش غيرك انتى عوزانى

الغربه خوف لوحدى هكون فى ضلمتها





بقلم الشاعر بسام فوزى

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق