أنا الهمامي ...أعرفني - منتديات غزل القلوب

أنا الهمامي ...أعرفني - منتديات غزل القلوب

نا الهمامي ...أعرفني

bit_stamps 


أنا الهمامي وأعرفني
عاوز اسمع سلام تعظيم*
أنا الماضي
أنا امبارح ودلوقتي
أنا بُكرا
أنا الحرف اللي مَطرَة وغيم*
وأنا اللوحة اللي مرسومة بنظرة عين
أنا التصميم*
أنا الضهرية والعصرية والليلة
دا انا يا ابني ...صباح مفاهيم*
أنا همس الكلام فيهم
أنا نبض الحروف ليهم
أنا التمييز والتقدير
أنا التكريم*
أنا الضحكاية والبسمة
أنا الدمعة تواسي حزين
أنا القرآن والسُنة
كمان حافظ علوم الدين
أنا اللي أبدأ ...وبَنهِى الجيم*
انا نورك يا حرية
أنا فجرك يا بشرية
وكُحلة ت عين
أنا الشاعر
أنا الواعر
وعُمرُه ما خدي كان صاعر
لا بتكبر ولا اتباهي ولا اتفاخر
انا بذاكر وواد شاطر
أنآآآآآ .........مش لفظ أنانية
يا حاسودية يا ناس حاقدين
دي كلمة عِزة وكرامة
ميفهمهاش
إلا الطيبين والزين
أنا القلم اللي جنن ناس
وعقَّل م الكتير مجانين
أنا القصة ... أنا الموال
سيبك م اللي عني اتقال
أنا قصيدة من الفصحي
بتمحي الحزن بالفرحة
وشجرة ت خير هناك طارحة
أنا الياسمين
أنا حكاية ف خواطر نثر !
انا الموضوع وحوراته
ونبض القلب دقاته
انا العامية موزونة
انا القافية ونظم الشعر !
أنا
أصل الكلام حكمة
أنا الومضة
أنا الهمسات
أنا الواو اللى ربعته وغرق م الكتير صفحات
كلام مكتوب مش عافية ولوى دراع
يصيب ف صميم*
وحلو كلامنا في القافية
عن المعازيم*
يا ضي الكلمة ياصافية
يا جملة جميلة يا دافية
حروف ترانيم*
هقولها ورزقي علي الله
دا عُمرُه للكريم ما يضيم*
همامي 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق