من زمان يا مصر وحشانى همس قلب معلم فحمه

 



09/01/2017 - 10/01/2017





من زمان يا مصر وحشانى
كنت أسأل أمنا أحوالك أيه
مش تمام
مرة يبان عليها الزعل
ومره تغيب

ولما كنت أسأل
كان يصيبها شىء غريب
كنت أشوف فى عيونها ملام
وكأنها عايزه تبوح بسر
وتقول كلام
وفجأه تصمت
ويصبها صمت الغمام
كنت أشك أنى أكون سبب الزعل
وأحط على نفسى الملام
وأهمس ويا روحى
مهما فكرى فين يودينى أروح
أرجع أقول
مهما كان
برده على قلبى سلام
عارفه يا أمى
يعنى أيه معنى السلام
يعنى بشر ماتخاصمش بعضها
يعنى هروب م الحروب
يعنى سكينه فى المنام
يعنى كر يعنى فر
يعنى نصر وأنهزام
وأنتى صامته
صمت الصحارى فى الظلام
صمت الشجر
لما تسكت عنه ريح الغيطان
صمت النهر
لما يبنوا فوقه سد عالى ليه حيطان
أنا منتظر هنا
لما يبان فى السما قمر
ينور في الظلام
يدب فيا شعور العاشق
اللى واقع فى الغرام
بطلى صمت يا أمنا وأتكلمى
أصل السكوت من غير سبب
مفتى الشريعه بيقول حرام
أسمعينى أسمعى صوتى
جوه قلبى أحساس بيناديكى
بكرة يتبخر سحاب الغمام
وتعود تانى فى سماكى
ترفرف أسراب الحمام
يمكن أكون عارف ليه الزعل
عمر اللى حاكمك ما يرضى
بالرأى الصريح ولا العتب
وحتى اللى زيى مهما يصرخ
صوته يروح
ويضيع فى الزحام
والباب اللى يجيب الريح
نسده بجدار ألأحتشام
وخلى التلج اللى بينى وبينك يسيح
وردى عليا السلام
ونرجع تانى
نزرع على شفايفك
ورود وأبتسام
-----------
معلم فحمه ,,؟؟!!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق